En vacker dag har ett beslut växt fram: Du vill sälja ditt företag. Skälen kan vara olika:
Du kanske närmar dig pensionen, du är inte lika hungrig längre, du har inte lust att lägga ner lika mycket tid, du har stadgat dig och skaffat fru och barn, etc. Men vem vill köpa ditt företag?
Konkurrenterna?
En naturlig tanke för många. Och de är säkert intresserade, om inte annat väldigt nyfikna och kan leda en förhandling långt - tills de kommer med ett alldeles för lågt bud. En konkurrent värderar nämligen inte ditt företag lika högt som du gör - eller som andra köpare kan göra.
Bästa köparen
Den köpare som passar bäst är den som vill växa, antingen geografiskt, kund- eller produktmässigt. De är också benägna till att betala ett betydligt bättre pris än vad en konkurrent är.
Geografisk expansion
Köparen kan vara inom samma bransch, men verksam på andra orter eller i andra länder. Din marknadsposition kan värderas högt.
Kundexpansion
Köparen har kanske produkter som inte du har och som relativt lätt kan fasas in hos dina befintliga kunder
Produktexpansion
Du har kanske produkter eller tjänster som köparen vill åt, som kan fasas in hos dennes befintliga kunder.
Den som vill växa och komplettera sin befintliga verksamhet är den bästa köparen till ditt företag. Hur hittar man dessa då?
Jo, genom att anlita en företagsmäklare som lägger ner ett gediget arbete i databaser på att hitta just dessa köpare. Typ AM Företagsförmedling AB...